fbpx
Prekių ženklas Prekių ženklas
Prekių ženklas
Dizainas Dizainas
Dizainas
Patentas Patentas
Patentas
Teisinės konsultacijos Teisinės konsultacijos
Teisinės konsultacijos
Sutartys Sutartys
Sutartys
Autorių teisės Autorių teisės
Autorių teisės
Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų ir autorių teisių Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų ir autorių teisių
Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų ir autorių teisių
PASLAUGOS
Prekių ženklas Prekių ženklas
Prekių ženklas
Dizainas Dizainas
Dizainas
Patentas Patentas
Patentas
Teisinės konsultacijos Teisinės konsultacijos
Teisinės konsultacijos
Sutartys Sutartys
Sutartys
Autorių teisės Autorių teisės
Autorių teisės
Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų ir autorių teisių Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų ir autorių teisių
Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų ir autorių teisių
PASLAUGOS
dainos reklamai nemokamai
Kiek sekundžių dainos galima „pasiskolinti“ reklamai nemokamai?
2020 09 28

Inga Lukauskienė, METIDA asocijuota partnerė, advokatė, patentinė patikėtinė, teismo mediatorė; Monika Ališauskė, teisininkė

 

Kiekvieną dieną, savo televizoriaus ekranuose galime išvysti, o radijo stočių transliuojamose programose, prekybos centruose ir kitose viešose erdvėse išgirsti reklaminio pobūdžio pranešimus. Jie dažniausiai būna palydimi muzikiniu intarpu ar keliais akordais iš visiems gerai žinomų muzikos kūrinių. Reklaminių pranešimų kūrėjai siekia sukurti kuo įsimintinesnę reklamą. Jie nevengia naudoti ne tik dėmesį prikaustančius vaizdus, bet ir įvairiausius muzikinius kūrinius. Jų ištraukos ilgainiui yra sutapatinamos su atitinkamomis prekėmis ar paslaugomis, kurioms reklamuoti yra naudojama tam tikra daina.

 

Vartotojai sukuria joms asociacijas su girdima muzika. Tačiau pamačius ar išgirdus tokią reklamą ne visada pagalvojama, kad joje panaudotas muzikinis kūrinys ar jo dalis taip pat yra ir atskiras autorių teisių apsaugos objektas. Be to, reklamų kūrėjams dažnai kyla klausimas, ar tam, jog keli muzikinio kūrinio akordai ar taktai būtų panaudoti reklamoje reikia gauti muzikos kūrinio autoriaus sutikimą? Nemokamas dainos panaudojimas reklamai – galimas ar ne?

 

Saugoma net trumpiausia ištrauka

Reklamose gali skambėti tam tikri muzikiniai kūriniai. Reklamų kūrėjai dažnai laikosi pozicijos, jog trumpos ištraukos ar keli kūrinio akordai neturėtų būti saugomi kaip autoriaus teisių objektai. Toks suvokimas kyla iš idėjos, jog ne vienas autorius ar kompozitorius gali panaudoti panašius motyvus ar garsus savo sukurtuose muzikiniuose kūriniuose. Teigiama, kad visuomenės interesų atžvilgiu akordai turėtų būti laisvai naudojami ir nesaugomi kaip autorių teisės objektai.

Reklaminių pranešimų kūrėjai taip pat dažnai teigia, jog reklamoje panaudoja tik nedidelę ištrauką ar tik kelis akordus iš tam tikro muzikinio kūrinio. Jie mano, kad tokiu atveju nėra pažeidžiamos panaudoto muzikinio kūrinio autorių teisės. Jų požiūriu, toks naudojimas turi būti leistinas visuomenės interesų užtikrinimui.

Tačiau toks vertinimas yra klaidingas. Net ir tuo atveju, kai yra panaudojami vos keli muzikinio kūrinio akordai ar garsai, yra naudojamas kito asmens kūrybinio darbo rezultatas. Net kelių muzikinio kūrinio akordų panaudojimo gali užtekti tam, kad būtų atpažintas konkretus kūrinys. Tai jau būtų pripažįstama autoriaus teisių pažeidimu.

 

Pavyzdys: Vanilla Ice prieš Queen ir David Bowie

Puikiu to pavyzdžiu galėtų būti dar 1990 metais kilęs ginčas tarp atlikėjo Vanilla Ice ir grupės Queen kartu su atlikėju David Bowie. Ginčas kilo dėl to, jog Vanilla Ice savo kūrinio „Ice Ice Baby“ pradžioje panaudojo motyvą, panašų į kitą dainą. Jis buvo beveik identiškas Queen kartu su David Bowie parašytos ir atliekamos dainos „Underpresure“  motyvui. Šį kūrinių panašumą pastebėjo ne tik klausytojai, bet ir Queen su Dawid Bowie. Jie siekė paduoti Vanilla Ice į teismą dėl autorių teisių pažeidimo.

Vanilla Ice iš pradžių tikino, kad panaudojo minimą motyvą, tačiau jį pakoregavo ir dėl to jis tapo originaliu jų kūrybos rezultatu. Tačiau šis ginčas nepasiekė teismo, kadangi galiausiai Vanilla Ice pripažino, kad neteisėtai panaudojo Queen ir David Bowie dainos pradinius taktus. Vanilla Ice galiausiai sutiko sumokėti kompensaciją. Taigi, kaip matyti iš šio pavyzdžio, net keli panaudoti kito muzikinio kūrinio akordai ar taktai gali būti rimto ginčo dėl autorių teisių pažeidimo priežastimi.

 

Kūrėjas turi teisę uždrausti kūrinio naudojimą komerciniams tikslams

Lietuvos Respublikos autorių teisių ir gretutinių teisių įstatyme yra nurodyta, kad autorių teisių objektais yra laikomi originalūs literatūros, mokslo ir meno kūriniai, kurie yra kūrybinės veiklos rezultatas. Jis turi būti išreikštas kokia nors objektyvia forma, pvz., muzikos kūriniu su tekstu arba be teksto. Muzikinį kūrinį sukūręs asmuo, kaip kūrinio autorius, be kitų turtinių teisių, turi teisę uždrausti be jo leidimo atgaminti tą kūrinį bet kokia forma ar būdu. Kūrinio panaudojimas reklamoje irgi įsiskaito kaip kūrinio atgaminimas. Be autoriaus sutikimo kūrinys gali būti panaudojamas be išankstinio autoriaus sutikimo tik nekomerciniams tikslams. Tai galioja ir muzikiniams kūriniams.

Atsižviegiant į minimą teisinį reguliavimą, muzikinio kūrinio dalies ar kelių akordų panaudojimas reklamoje be iš ankstinio autoriaus sutikimo nėra galimas. To priežastis – siekis panaudoti reklamą komerciniams tikslams, t.y. populiarinti atitinkamas prekes ar paslaugas.

 

Nereikėtų pamiršti fakto, jog autoriaus turtinės teisės į kūrinius nėra tęstinio pobūdžio. Jos galioja visą autoriaus gyvenimą ir 70 metų po jo mirties. Siekiant panaudoti muzikinį kūrinį, kuriam nebėra taikoma autoriaus turtinių teisių apsauga, nėra privalomas leidimas. Tačiau net ir tokiu atveju reikėtų nepamišti, kad autorių asmeninės neturtinės teisės saugomos neterminuotai. Dėl to net ir praėjus anksčiau minėtam terminui, autoriaus atžalos turi teisę kreiptis į teismą dėl autoriaus neturtinių teisių. Pavyzdys – teisė reikalauti, kad bet kokiu būdu naudojant kūrinį būtų nurodomas arba nebūtų nurodomas autoriaus vardas, pažeidimo.

 

Nemokamas dainos panaudojimas reklamai – verta susitarti iš anksto

Muzikinių kūrinių ar jų dalių bei akordų panaudojimas reklaminiuose pranešimuose juos daro labiau įsimintinais ar išskirtiniais. Prieš pasirenkant kokį kūrinį panaudoti reklamoje, pirmiausiai turėtų būti pasirūpinta autoriaus sutikimo gavimu dėl konkretaus muzikinio kūrinio ar jo dalies, takto panaudojimo atitinkamoje reklamoje. Tik tokiu būdu bus galima išvengti muzikinių kūrinių autorių teisių pažeidimų. Taip pat išvengsite ilgų teisinių ginčų bei galimų nuostolių, patirtų muzikinio kūrinio autoriams sumokant kompensacijas dėl neteisėto jų kūrinių panaudojimo. Nepamirškite ir kitų teismo išlaidų…

Susidūrus su aprašytomis ar kitomis problemomis dėl neteisėto kūrinio naudojimo, nedelskite ir susisiekite dėl konsultacijos su METIDA.

Dalintis

Sklandžiam svetainės veikimui, jūsų naršymo patirties gerinimui bei rinkodarai naudojame slapukus. Spausdami sutinku ar toliau naršydami svetainėje, Jūs sutinkate su slapukų įrašymu. Daugiau apie slapukus ir kaip jų atsisakyti – Daugiau informacijos.